Det lægger danskerne i den digitale indkøbskurv
Igen i år topper rejser listen over det, danskerne bruger flest penge på at købe online.
Her kan du blive klogere på, hvad danskerne bruger de mange penge på.
Sådan fordeler danskernes køb sig overordnet:
* Rejser: 39,1 milliarder kroner (47 procent).
* Varer: 31,2 milliarder kroner (37 procent).
* Tjenester: 13,5 milliarder (16 procent).
Det er vi vilde med:
* Når en kunde køber noget i kategorien "Rejser", er det oftest flybilletter og ophold på hoteller rundt om i verden. De to punkter udgør henholdsvis 34 og 27 procent af den samlede omsætning.
* Halvdelen af danskerne køber tøj og sko på internettet.
* Flere end hver tredje køber billetter til biografen, koncerten eller teatret online.
* 16 procent køber dagligvarerne online. Det gælder særligt personer mellem 25 og 34 år.
* 47 procent af tog- og busbilletter købes fra en smartphone.
* Knap hver fjerde dansker køber ting til hjemmet på internettet.
* Særligt abonnementer på videostreaming og musik er blevet populært online. Godt halvdelen af danskere i alderen 15-44 år har et abonnement til at kunne streame tv og serier.
* 15 procent af danskerne donerer penge til velgørenhed online.
Kilde: Rapporten "Dansk E-handel 2017" udarbejdet af Dibs Payment Services under Nets.
/ritzau/